Stel je vraag aan het Sociaal Team

Heb je een vraag? Bel of mail ons! We helpen je graag.

(0544) 39 36 16

Elke werkdag van 9.00 – 12.30 uur

Op afspraak
Maandag t/m donderdag
9.00 – 17.00 uur

Vrijdag
9.00 – 16.00 uur

Vrije inloop
Gemeentehuis Lichtenvoorde
Donderdagmiddag 13.00 – 17.00 uur


sociaalteam@oostgelre.nl

Bewegen voor ouderen

twee mensen oefenen met bal

Dat bewegen goed voor u is weet u ongetwijfeld. Ook voor oudere mensen is actief bewegen heel belangrijk. Het maakt u gezonder en zorgt dat u zich energiek en fit voelt. Het helpt ook depressieve klachten te voorkomen.

Een half uur per dag

De Gezondheidsraad geeft ouderen het advies 5 dagen per week een half uur matig intensief te bewegen. U beweegt matig intensief als u flink beweegt maar niet buiten adem raakt. Voorbeelden zijn rustig fietsen, zwemmen en wandelen.

Krachttraining

Ook is het voor ouderen belangrijk om 2x in de week krachttraining te doen. U hebt krachttraining nodig voor sterke spieren en botten. Sterke spieren en botten voorkomen dat u makkelijk valt en iets breekt. Voorbeelden van krachtoefeningen staan op de website allesoversport.nl.

Moeite met bewegen

Bent u slecht ter been of hebt u een ziekte waardoor u niet zo makkelijk beweegt? Veel bewegingsoefeningen kunt u ook zittend op een stoel doen. Of misschien is zitgymnastiek iets voor u? Op de website allesoversport.nl staan leuke filmpjes.

Sportscholen

Een alternatief is misschien een sportschool waarbij u begeleiding krijgt van een fysiotherapeut. Sportscholen hebben speciale programma’s voor ouderen. Ook als u een bewegingsbeperking hebt kunt u er terecht.

Lokale informatie

U kunt terecht bij onze buurtsportcoach Marloes van den Berg voor advies.


Terug
naar boven