Stel je vraag aan het Sociaal Team

Heb je een vraag? Bel of mail ons! We helpen je graag.

(0544) 39 36 16

Het Sociaal Team is vanwege het coronavirus alleen bereikbaar via telefoon en e-mail. Dus geen afspraken op het gemeentehuis of huisbezoeken.

Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 – 12.30 uur.

Een e-mail sturen kan altijd. Het Sociaal Team neemt zo snel mogelijk contact met je op.


sociaalteam@oostgelre.nl

Bewegen voor ouderen

twee mensen oefenen met bal

Dat bewegen goed voor u is weet u ongetwijfeld. Ook voor oudere mensen is actief bewegen heel belangrijk. Het maakt u gezonder en zorgt dat u zich energiek en fit voelt. Het helpt ook depressieve klachten te voorkomen.

Een half uur per dag

De Gezondheidsraad geeft ouderen het advies 5 dagen per week een half uur matig intensief te bewegen. U beweegt matig intensief als u flink beweegt maar niet buiten adem raakt. Voorbeelden zijn rustig fietsen, zwemmen en wandelen.

Krachttraining

Ook is het voor ouderen belangrijk om 2x in de week krachttraining te doen. U hebt krachttraining nodig voor sterke spieren en botten. Sterke spieren en botten voorkomen dat u makkelijk valt en iets breekt. Voorbeelden van krachtoefeningen staan op de website allesoversport.nl.

Moeite met bewegen

Bent u slecht ter been of hebt u een ziekte waardoor u niet zo makkelijk beweegt? Veel bewegingsoefeningen kunt u ook zittend op een stoel doen. Of misschien is zitgymnastiek iets voor u? Op de website allesoversport.nl staan leuke filmpjes.

Sportscholen

Een alternatief is misschien een sportschool waarbij u begeleiding krijgt van een fysiotherapeut. Sportscholen hebben speciale programma’s voor ouderen. Ook als u een bewegingsbeperking hebt kunt u er terecht.

Lokale informatie

U kunt terecht bij onze buurtsportcoach Marloes van den Berg voor advies.


Terug
naar boven